praca w domu

Jak zorganizować pracę w domu?

Epidemia koronawirusa wymusiła na wielu pracownikach przeniesienie pracy do domu. Wiele osób do dziś pracuje zdalnie, a niektóre firmy całkowicie zrezygnowały z pracy stacjonarnej na korzyść pracy zdalnej. Dla pracownika są to niższe koszty utrzymania firmy, a badania przeprowadzane na ten temat wykazały, że praca w domu jest wydajniejsza. Wielu pracownikom bardzo spodobała się ta forma pracy i chętnie ja wykonuje. W artykule tym podpowiemy Ci jak się dobrze zorganizować, abyś mógł wydajnie pracować w domu. 

 

Praca w domu ma wiele zalet. Możemy później wstać, nie musimy tracić czasu na dojazdy do pracy i powrót do domu, śniadanie możemy zjeść kiedy chcemy, nie musimy się szczególnie elegancko ubierać itd…

 Zalet można wymienić wiele, jednak wraz z nimi idą dodatkowe bodźce, które mogą nam w tej pracy przeszkadzać. Podczas pracy najdzie nas ochota na wstawienie prania, pozmywanie, zmycie podłogi, a może ugotowanie obiadu. Sprawi to, że zamiast skupić się na pracy i na swoich projektach, zaczniemy robić tysiąc innych czynności, a nasze obowiązki zawodowe pójdą w kąt.

 Oczywiście nie w każdej pracy jest to możliwe, bo musisz być na łączach z szefem, czy współpracownikami, jednak wielu pracowników ma określoną pracę do wykonania, i szefa tak naprawdę nie obchodzi, o której to wykonasz konkretnie. Istnieje więc pokusa, aby tę pracę oddalić. Jednak może się okazać później, że wieczorem, gdy będziesz zmęczony po całym dniu, masz masę pilnych spraw do wykonania, na wczoraj. Dlatego tak ważne jest dobre zorganizowanie pracy w domu, aby nic nas w tym momencie nie rozpraszało. 

Oto kilka naszych rad, które stosujemy również w naszej pracy. 

laptop

Photo JaneMarySnyder/ pixabay

Praca w domu – co będzie ci potrzebne?

 

Praca w domu jest z reguły pracą wykonywaną przy komputerze. Dlatego przede wszystkim musisz znaleźć odpowiednie miejsce do pracy, gdzie będziesz mógł się w 100% na niej skupić. Jeśli możesz wygospodarować osobny pokój, jesteś wielkim szczęściarzem. Jednak często jest tak, że w domu są inni domownicy, a miejsca nie jest zbyt dużo. Dlatego warto przeznaczyć do pracy miejsce, w którym spokojnie możesz popracować. Może to być stół w kuchni czy salonie, a w cieplejsze dni stół w ogrodzie czy balkon. 

Jeżeli znajdziemy już swoje miejsce, potrzebne będą również niezbędne akcesoria, bez których ja nie wyobrażam sobie codziennej pracy zdalnej, Są to przede wszystkim kalendarz, organizer, lub zeszyt, w którym zaplanuje swój cały dzień, a nawet miesiąc. 

Kolejną ważną rzeczą jest, aby zadbać o to, aby wszystkie niezbędne do pracy materiały mieć pod ręką. Zawsze miej zapas długopisów, zakreślaczy, ołówków i innych niezbędnych rzeczy, które są potrzebne w Twojej pracy. W ten sposób nie będziesz się rozpraszał i tracił czasu na szukanie piszącego długopisu. Warto przygotować to przed rozpoczęciem pracy, wtedy kiedy planujesz dzień. 

Organizacja pracy w domu

Jeżeli w domu nie jesteś sam, koniecznie wyznacz jasne zasady ze swoimi domownikami. Ustal, że od tej do tej godziny jesteś w pracy i nie ma Cię dla nikogo, ponieważ gdybyś był w pracy w biurze i tak by cię nie było. Początkowo może to być ciężkie do zaakceptowania i zrozumienia, jednak z czasem każdy się przyzwyczai. 

Czas pracy

Musisz określić jasno zasady, kiedy jest Twój czas na pracę. Dobrze jest wyznaczyć sobie konkretne godziny, najlepiej takie same jakbyśmy do tej pracy chodzili. Dlaczego? Otóż jeśli tego nie zrobimy, może okazać się, że zastanie nas wieczór, a my wykonaliśmy połowę pracy, jaką mieliśmy do wykonania. Bez skonkretyzowania czasu, będziemy robili masę innych, mało ważnych rzeczy, które pracy nie dotyczą. 

Jeżeli przeznaczysz konkretne godziny, kiedy jesteś w pełni poświęcony pracy i na niej się skupisz, zobaczysz, że ze wszystkim zdążysz jeszcze przed czasem. Praca w domu wiąże się z takimi plusami jak mniejszy stres, że szef będzie kontrolował naszą pracę. Pokazały to badania, które wykazały, że pozbycie się tego stresującego czynnika, sprawiły, że praca w domu jest wydajniejsza i przyjemniejsza. 

Praca w domu – harmonogram

Każdy poranek zaczynaj od wyznaczenia sobie celów na dany dzień. Możesz do tego użyć zwykłego papierowego kalendarza, organizera, lub skorzystać z wersji cyfrowych. Możesz wyznaczyć cele na konkretne godziny lub po prostu ogólnie cały dzień. Jest to o tyle ważne, że po pierwsze nic nam ważnego nie umknie, a po drugie bardzo motywująco działa wykreślanie zrobionych już rzeczy.

kalendarz

Photo jarmoluk/ pixabay

Pozbycie się wszelkich rozpraszaczy

Jest to niezwykle ważne, aby zminimalizować wszelkie rozpraszacze. Masz do wykonania projekt, ale może 5 minut przejrzysz Social Media. 5 minut zamienia się w godzinę. Jeśli pracujesz, wyłącz wszelkie powiadomienia z telefonu. Dobrą metodą jest położenie telefonu dalej od siebie, ponieważ z pewnością nie będzie chciało nam się wstawać, aby przejrzeć czy ktoś nie napisał, czy nie dzwonił. Możesz użyć opcji „nie przeszkadzać” i ustawić ważne kontakty jako priorytetowe, aby ewentualnie nie przegapić telefonu od szefa. Inni niech poczekają, jak będziesz wolny. Możesz również zaopatrzyć się w słuchawki, które są świetnym sposobem na odizolowanie się od świata. Możesz puścić spokojną muzykę. Na YouTube znajdziesz kilka propozycji składanek do pracy przy komputerze. 

Technika pomodoro

Dobrą techniką pracy, polecana przez wiele osób jest technika pomodoro. Polega ona na tym, że dzielimy czas na bloki 25-minutowe, po których następuje 5 minut przerwy. Podczas tych 25 minut skupiamy się w 100% na pracy i nic nie może nas od niej odciągnąć. Efektywność tej techniki jest udowodnione naukowo. Mózg umie się bardziej skupić na pracy w krótszych odstępach czasu. Po tym czasie następuje krótka przerwa, podczas której najlepiej odejść od komputera, aby całkowicie nie myśleć o pracy i się zregenerować. 

Istnieje wiele aplikacji, które ułatwią Ci praktykowanie tej techniki. Można również zainstalować rozszerzenie na komputer, który powiadomi nas, kiedy czas na przerwę, a kiedy na pracę. 

 

Każdy z nas powinien znaleźć odpowiednią motywację i swój sposób pracy zdalnej. Mam nadzieję, że powyższe podpowiedzi trochę ją wam uporządkują i sprawią, że nie będziecie cały dzień w pracy, bo tak często niestety się zdarza w pracy online. Dlatego tak ważna jest dobra organizacja czasu pracy.