Lista skrótów i akronimów stosowanych w Social Media
Jeśli używasz Social Media, zapewne nie raz widziałeś różne skróty czy akronimy. Może nawet sam ich używasz. Z pewnością częstość ich używania jest zależne od wieku, i głównie używa ich młodzież. Jednak warto znać, choć najważniejsze z nich, aby nie przeżywać niezręcznych momentów, że ich nie rozumiemy. Większość z nich wzięła się z języka angielskiego, który bardzo wszedł do naszego codziennego życia.
Kiedy odpowiadasz za tworzenie treści w mediach społecznościowych lub odpowiadanie swoim klientom, ważne jest, aby uzbroić się w wiedzę o najpopularniejszych akronimach w mediach społecznościowych. Pomaga to zrozumieć, co mówią Twoi odbiorcy i pozwala lepiej mówić ich językiem.
Oczywiście istnieją pewne akronimy, które mogą znaleźseć zastosowanie w spotkaniach biznesowych, raportach marketingowych lub raportach sprzedaży, dlatego jeszcze ważniejsze jest, aby wiedzieć, co oznaczają, abyś mógł stać się lepszy w swojej pracy.
Dlatego stworzyliśmy tę obszerną listę akronimów i skrótów mediów społecznościowych, aby pomóc Ci być na bieżąco z najnowszym żargonem.
Skróty specyficzne dla sieci
Zacznijmy od popularnych akronimów, które są związane z social media.
FB: Facebook
IG: Instagram
TW: Twitter
YT: YouTube
LI: LinkedIn
Korzystając z mediów społecznościowych, możesz również natknąć się na skróty, które są charakterystyczne dla konkretnych funkcji w danym serwisie. Są one szczególnie ważne, jeśli działasz na Twitterze, gdzie skróty są powszechne ze względu na limity znaków.
Znajomość ich pomaga poprawić komunikację z obserwującymi i członkami zespołu.
DM: bezpośrednia wiadomość (direct messege)
PM: Wiadomość prywatna (Private Message)
RT: Re-Tweet
Gdy udostępniasz tweet innej osoby we własnym kanale, przesyłasz go ponownie. Firmy, celebrytki i wpływowe osoby często szukają zwolenników postu „RT”, aby zwiększyć jego widoczność.
Skróty i akronimy w mediach społecznościowych – lista
AMA: Zapytaj mnie o cokolwiek (Ask Me Anything)
Odnoszą się one do społecznych sesji pytań i odpowiedzi. Marki i osoby wpływowe często organizują AMA na Reddicie, Twitterze lub w transmisji na żywo.
ZW zaraz wracam
To relikt, ale można go zobaczyć w mediach społecznościowych w odpowiednim czasie.
BTS: Za kulisami (Behind the Scenes)
Jeśli chcesz pokazać swoim obserwatorom, jak wygląda dzień w biurze, użyj tego skrótu.
BTW: przy okazji (By The Way)
Jest to szybki i łatwy sposób, aby dodać więcej informacji.
DYK: Czy wiesz (Do You Know)
Zaoferuj swoim odbiorcom zabawny fakt, ale oszczędzaj cenne miejsce, używając skrótu.
FTW: Za zwycięstwo (For The Win)
Czasami szczera, czasem sarkastyczna deklaracja na końcu posta, oznaczająca coś pozytywnego.
FYI: do wiadomości (For Your Information)
Ten skrót jest powszechnie używany.
IRL: W prawdziwym życiu (In Real Life)
Niektórzy ludzie posiadają życie jedno w Social Mediach, inne w rzeczywistości. Aby odróżnić te dwie sfery można użyć tego skrótu. Innym skrótem do określenia tej sytuaacji może być AFK, co oznacza „z dala od klawiatury”, co oznacza życie offline.
LMK: Daj mi znać (Let Me Know)
Kiedy ktoś z tego korzysta, potrzebuje informacji zwrotnej lub musi znać szczegóły czegoś, co jeszcze nie zostało wykonane, określone.
WFH: Praca z domu (Work For Home)
Najczęściej używany w czatach online ze znajomymi i współpracownikami, ale ma również zastosowanie w mediach społecznościowych.
TBH: Szczerze mówiąc (To Be Honest)
Służy do złagodzenia ciosu negatywnej opinii lub skromnej przechwałki.
Skróty i akronimy w mediach społecznościowych specyficzne dla biznesu
Są to akronimy, które są często używane w środowisku biznesowym. Chociaż na ogół używa się ich podczas spotkań marketingowych i komunikacji, są one również przydatne w komunikacji w mediach społecznościowych w niektórych niszach.
B2B: Business to Business
Dotyczy to firm, które zaspokajają potrzeby innych biznesów.
B2C: Business to Consumer
Dotyczy to firm, które sprzedają produkty lub usługi bezpośrednio konsumentom.
CMGR: Community Manager
Menedżerowie społeczności są odpowiedzialni za zarządzanie i kontakt firmy ze społecznością. Nie należy tego mylić z menedżerem mediów społecznościowych. Menedżerowie mediów społecznościowych są odpowiedzialni za zarządzanie marką w różnych mediach społecznościowych.
CTA: Call to Action – wezwanie do akcji
Pisemna, ustna lub wizualna zachęta do zrobienia czegoś. „Zarejestruj się”, „Zadzwoń do nas dzisiaj”, „Subskrybuj”.
ROI: zwrot z inwestycji (Return on Investment)
Kwota zysku uzyskanego w wyniku zakupu lub wydatku. Jest to jeden z najczęstszych sposobów, w jaki firma śledzi sukces swoich kampanii.
SEM: Marketing w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing)
Metoda reklamowania się w Internecie polegająca na kupowaniu reklam w wyszukiwarkach w celu kierowania ruchu do Twojej witryny
SEO: optymalizacja wyszukiwarek (Search Engine Optimization)
Taktyka mająca na celu poprawę miejsca, w którym witryna pojawia się w wyszukiwarkach, dzięki odpowiednim słowom kluczowym w celu kierowania ruchu organicznego do Twojej witryny.
SERP: Strona wyników wyszukiwarki (Search Engine Results Page)
Płatne i bezpłatne wyniki, które wyszukiwarka wyświetla na stronie dla danego słowa kluczowego.
SMP: platforma mediów społecznościowych (Social Media Platform)
Używane w odniesieniu do witryny określonej sieci mediów społecznościowych.
SMM: Marketing w mediach społecznościowych (Social Media Marketing)
Praktyka używania SMP do budowania świadomości marki i rozważań poprzez budowanie relacji i generowanie leadów.
SMO: Optymalizacja mediów społecznościowych (Social Media Optimization)
Podobnie jak SMM, wiąże się to z użyciem odpowiedniego SMP do działań marketingowych i wprowadzania zmian w celu przyciągnięcia odpowiednich obserwujących i potencjalnych klientów.