skróty w social media

Lista skrótów i  akronimów stosowanych w Social Media

Jeśli używasz Social Media, zapewne nie raz widziałeś różne skróty czy akronimy. Może nawet sam ich używasz. Z pewnością częstość ich używania jest zależne od wieku, i głównie używa ich młodzież. Jednak warto znać, choć najważniejsze z nich, aby nie przeżywać niezręcznych momentów, że ich nie rozumiemy.  Większość z nich wzięła się z języka angielskiego, który bardzo wszedł do naszego codziennego życia.

Kiedy odpowiadasz za tworzenie treści w mediach społecznościowych lub odpowiadanie swoim klientom, ważne jest, aby uzbroić się w wiedzę o najpopularniejszych akronimach w mediach społecznościowych. Pomaga to zrozumieć, co mówią Twoi odbiorcy i pozwala lepiej mówić ich językiem.

Oczywiście istnieją pewne akronimy, które mogą znaleźseć zastosowanie w spotkaniach biznesowych, raportach marketingowych lub raportach sprzedaży, dlatego jeszcze ważniejsze jest, aby wiedzieć, co oznaczają, abyś mógł stać się lepszy w swojej pracy.

Dlatego stworzyliśmy tę obszerną listę akronimów i skrótów mediów społecznościowych, aby pomóc Ci być na bieżąco z najnowszym żargonem.

Skróty specyficzne dla sieci

Zacznijmy od popularnych akronimów, które są związane z social media. 

FB: Facebook

IG: Instagram

TW: Twitter

YT: YouTube

LI: LinkedIn

social media

Photo Firmbee/pixabay

 

Korzystając z mediów społecznościowych, możesz również natknąć się na skróty, które są charakterystyczne dla konkretnych funkcji w danym serwisie. Są one szczególnie ważne, jeśli działasz na Twitterze, gdzie skróty są powszechne ze względu na limity znaków. 

Znajomość ich pomaga poprawić komunikację z obserwującymi i członkami zespołu.

DM: bezpośrednia wiadomość (direct messege)

PM: Wiadomość prywatna (Private Message)

RT: Re-Tweet

Gdy udostępniasz tweet innej osoby we własnym kanale, przesyłasz go ponownie. Firmy, celebrytki i wpływowe osoby często szukają zwolenników postu „RT”, aby zwiększyć jego widoczność.

Skróty i akronimy w mediach społecznościowych – lista

AMA: Zapytaj mnie o cokolwiek  (Ask Me Anything)

Odnoszą się one do społecznych sesji pytań i odpowiedzi. Marki i osoby wpływowe często organizują AMA na Reddicie, Twitterze lub w transmisji na żywo.

ZW zaraz wracam

To relikt, ale można go zobaczyć w mediach społecznościowych w odpowiednim czasie.

BTS: Za kulisami  (Behind the Scenes)

Jeśli chcesz pokazać swoim obserwatorom, jak wygląda dzień w biurze, użyj tego skrótu.

BTW: przy okazji (By The Way)

Jest to szybki i łatwy sposób, aby dodać więcej informacji. 

DYK: Czy wiesz (Do You Know)

Zaoferuj swoim odbiorcom zabawny fakt, ale oszczędzaj cenne miejsce, używając skrótu.

FTW: Za zwycięstwo (For The Win)

Czasami szczera, czasem sarkastyczna deklaracja na końcu posta, oznaczająca coś pozytywnego.

FYI: do wiadomości (For Your Information)

Ten skrót jest powszechnie używany. 

IRL: W prawdziwym życiu (In Real Life)

Niektórzy ludzie posiadają życie jedno w Social Mediach, inne w rzeczywistości. Aby odróżnić te dwie sfery można użyć tego skrótu. Innym skrótem do określenia tej sytuaacji może być AFK, co oznacza „z dala od klawiatury”, co oznacza życie offline. 

 

LMK: Daj mi znać (Let Me Know)

Kiedy ktoś z tego korzysta, potrzebuje informacji zwrotnej lub musi znać szczegóły czegoś, co jeszcze nie zostało wykonane, określone.

WFH: Praca z domu (Work For Home)

Najczęściej używany w czatach online ze znajomymi i współpracownikami, ale ma również zastosowanie w mediach społecznościowych.

TBH: Szczerze mówiąc (To Be Honest)

Służy do złagodzenia ciosu negatywnej opinii lub skromnej przechwałki.

Skróty i akronimy w mediach społecznościowych specyficzne dla biznesu

Są to akronimy, które są często używane w środowisku biznesowym. Chociaż na ogół używa się ich podczas spotkań marketingowych i komunikacji, są one również przydatne w komunikacji w mediach społecznościowych w niektórych niszach.

B2B: Business to Business

Dotyczy to firm, które zaspokajają potrzeby innych biznesów.

B2C: Business to Consumer

Dotyczy to firm, które sprzedają produkty lub usługi bezpośrednio konsumentom.

CMGR: Community Manager

Menedżerowie społeczności są odpowiedzialni za zarządzanie i kontakt firmy ze społecznością. Nie należy tego mylić z menedżerem mediów społecznościowych. Menedżerowie mediów społecznościowych są odpowiedzialni za zarządzanie marką w różnych mediach społecznościowych. 

CTA: Call to Action – wezwanie do akcji

Pisemna, ustna lub wizualna zachęta do zrobienia czegoś. „Zarejestruj się”, „Zadzwoń do nas dzisiaj”, „Subskrybuj”.

ROI: zwrot z inwestycji (Return on Investment)

Kwota zysku uzyskanego w wyniku zakupu lub wydatku. Jest to jeden z najczęstszych sposobów, w jaki firma śledzi sukces swoich kampanii.

SEM: Marketing w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing)

Metoda reklamowania się w Internecie polegająca na kupowaniu reklam w wyszukiwarkach w celu kierowania ruchu do Twojej witryny

SEM

Photo firmbee/ pixabay

SEO: optymalizacja wyszukiwarek (Search Engine Optimization)

Taktyka mająca na celu poprawę miejsca, w którym witryna pojawia się w wyszukiwarkach, dzięki odpowiednim słowom kluczowym w celu kierowania ruchu organicznego do Twojej witryny.

SERP: Strona wyników wyszukiwarki (Search Engine Results Page)

Płatne i bezpłatne wyniki, które wyszukiwarka wyświetla na stronie dla danego słowa kluczowego.

SMP: platforma mediów społecznościowych (Social Media Platform)

Używane w odniesieniu do witryny określonej sieci mediów społecznościowych.

SMM: Marketing w mediach społecznościowych (Social Media Marketing)

Praktyka używania SMP do budowania świadomości marki i rozważań poprzez budowanie relacji i generowanie leadów.

SMO: Optymalizacja mediów społecznościowych (Social Media Optimization)

Podobnie jak SMM, wiąże się to z użyciem odpowiedniego SMP do działań marketingowych i wprowadzania zmian w celu przyciągnięcia odpowiednich obserwujących i potencjalnych klientów.