Packshoty – jak je dobrze zrobić?
Packshoty to po prostu zdjęcia przedstawiające dany produkt. Spotykamy się z nimi zawsze, gdy kupujemy on-line, a także w reklamach w telewizji, gazecie czy na ulotkach. To one w dużej mierze decydują, czy sprzedamy daną rzecz. Kupując w sieci, nie mamy fizycznej możliwości obejrzeć produktu, dlatego dobre zdjęcia są bardzo ważne. Jak zrobić dobre packshoty? Podpowiadamy.
Zdjęcia kształtują pierwsze wrażeni, tworząc punkt zwrotny do tego, czy konsument kupi nasz produkt, czy też nie. Są swego rodzajem bodźcem do zakupu, dlatego powinny być jak najlepsze. Co to znaczy? Powinny przedstawiać jak najdokładniej produkt, każdy jego szczegół.
Czym jest fotografia produktowa?
Fotografia produktowa wykorzystuje różne techniki, aby w atrakcyjny sposób zaprezentować towary i zachęcić potencjalnych nabywców do zakupu. Packshoty są bardzo istotne zarówno w reklamach online, jak i offilne – w katalogach, reklamach w czasopismach, ulotkach, bilbordach.
Dlaczego zdjęcia zwiększają atrakcyjność oferty?
Czy kupilibyście (albo nawet wynajęli) mieszkanie, czy ubranie online bez zdjęcia? Nie! Łatwiej byłoby kupić bez zdjęcia ulubione perfumy czy krem, z których korzystamy już od dawna, choć i tak większość z nas wybierze ofertę ze zdjęciem (nawet troszkę droższą). Nie lubimy kupować kota w worku, dlatego tak ważne jest posiadanie zdjęć produktowych.
Jakość zdjęcia produktu wyraża Twoją markę oraz tworzy najważniejsze pierwsze wrażenie.
Packshoty muszą być najwyższej jakości
Ponad 90% badanych konsumentów uważa, że dobrze zrobione zdjęcia są kluczowe w podejmowaniu decyzji o zakupie. Zdjęcia muszą być zrobione w dobrej rozdzielczości, dobrym aparatem. Nie można na tym elemencie oszczędzać, ponieważ jest to inwestycja, która będzie na siebie zarabiać.
Zrobienie zdjęć produktowych możesz zlecić profesjonalnemu fotografowi, jednak usługa taka też kosztuje. Jeśli jednak masz smykałkę do robienia zdjęć, umiesz obsłużyć aparat, możesz spróbować sam tworzyć zdjęcia produktowe.
Czego będziesz potrzebował?
- Aparat cyfrowy, lustrzanka
- Statyw
- Białe tło fotograficzne (odblaskowe, matowe)
- Stół
- Taśma
- blenda odblaskowa (może się przydać).
Jak wykonać zdjęcia – krok po kroku
- Ustaw stół, krzesło, na którym położysz, postawisz fotografowany produkt;
- Połóż białe tło – podeprzyj je z tyłu, przyklej do ściany, aby tworzyło „ścianę” białego tła za produktem
- Ustaw aparat (światło, ostrość, zoom itp.)
- Ustaw produkt na środku.
- Zrób zdjęcie (najlepiej kilka).
- Prześlij zdjęcia do komputera i dokonaj obróbki w programie graficznym.
Widzisz, nie jest to takie trudne. Teraz przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym punktom.
Aparat
Dobry aparat to podstawa dobrej fotografii. Obecnie sprzęty te nie są aż takie drogie, jak parę lat temu. Jeżeli będziesz wykonywał dużo zdjęć produktowych (masz zmienny lub duży asortyment) warto zainwestować w lepszy aparat. Jeśli zdjęć nie będzie dużo może wystarczyć dobry smartfon. Warto też przejrzeć promocje, a także sprawdzić ceny zakupu online (cena w internecie może być niższa niż ta w sklepie stacjonarnym). Dobrym wyborem jest zakup lustrzanki.
Ustawienia aparatu
Aby wykonać najwyższej jakości zdjęcia, zastosuj poniższe podpowiedzi w ustawieniach aparatu.
- Ustaw balans bieli (WB) na automatyczny (AWB);
- Wyłącz lampę błyskową;
- Ustaw ustawienia obrazu na najwyższą jakość – pliki RAW (jeśli posiadasz), jeśli nie ustaw najwyższą jakość JPG. Do przeglądu i edycji zdjęć w formacie RAW będziesz potrzebował specjalnego oprogramowania na przykład Photoshop, Lightroom, Bridge;
- Ustaw ISO na najniższą wartość (przeważnie 100);
- Ustaw ekspozycję na tryb ręczny;
- Zoom – zrezygnuj z zoomu cyfrowego, ponieważ pogarsza jakość zdjęć. Jeśli masz zoom optyczny, ustaw go jak najdalej.
Ustawienie produktu
Postaraj się produkt jak najbardziej wyśrodkować. Jeśli masz produkt z nalepką, etykietą (np. butelka) staraj się wyśrodkować ten element. Często potrzeba wielu prób, aby wyszło idealnie.
Karta odblaskowa (blenda)
Możesz jej użyć do ustawiania światła. Pobaw się z różnymi ustawieniami, aby wybrać najlepsze.
Edycja zdjęcia
Po zrobieniu serii zdjęć, ujęć czeka cię praca w edytorze fotografii. Tu masz do wyboru programy darmowe lub płatne (z większą ilością opcji i możliwości). Ustaw kontrast, światło, usuń niedoskonałości. Możesz dodać napisy, wyciąć produkt z białego tła i umieścić go na swoim, charakterystycznym dla Twojej firmy. Możliwości masz wiele.
Podsumowanie
Jak widzisz, zrobienie idealnego zdjęcia produktowego nie jest takie trudne. Warto zadbać o to, aby nasze packshoty zachęcały klienta do zakupy, pokazując produkt w każdym detalu.