logo

Jak zaprojektować logo? Praktyczne porady

Na świecie istnieją miliony logo. I każdy może się zgodzić z tym, że jeden widzimy raz i na drugi dzień wcale go nie pamiętamy, a są takie, które zapamiętujemy całe życie, nawet bez napisu nazwy marki. Co sprawia, że logo jest rozpoznawalne? Jak sprawić, aby logo wywoływało emocje? 

Jeśli jesteś na etapie projektowania nowego logo, masz szansę na stworzenie logo, które zapamięta wiele osób, a tym samym marka stanie się rozpoznawalna. I chociaż stworzenie logo może wydawać się dość proste, zwłaszcza jeśli znasz obsługę programu graficznego i smykałkę artystyczną, nie jest to wcale takie banalne. 

Skorzystaj z naszych podpowiedzi, aby stworzyć logo niemal idealne. 

Jak zaprojektować idealne logo?

Podzieliliśmy projektowanie logo na kilka etapów: 

  • zacznij od swojej historii;
  • wymyśl słowa, które określają Twoją markę;
  • naszkicuj kilka pomysłów;
  • przeanalizuj szkice z innymi osobami;
  • dopracuj szkice, uwzględniając uwagi;
  • opracuj logo na bezpłatnych platformach; 3
logo projekt

Obraz José Iván Soto Solaga z Pixabay

Zacznij od swojej historii

Każda firma jest stworzona po to, aby zarabiać pieniądze. Jednak kiedyś, ty lub ktoś bliski wpadł na pomysł, stworzenia biznesu. Przeanalizuj początki i pomyśl, co mogłoby się znaleźć w logo. Zastanów się, co zmotywowało Cię do założenia firmy? Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w  kolorze, kształcie i czcionce loga. Może to być rok założenia, kształt przewodni związany z Twoją branżą (np. klucz francuski, ciastko), kolor kojarzący się z firmą (np. żółty jeśli sprzedajesz jajka) itp. 

Wypisz wszystkie skojarzenia, jakie ci przyjdą na myśl. 

Wymyśl słowa opisujące Twoją markę

Teraz gdy masz już swoją historię, nadszedł czas, aby przenieść szkic logo z historii do scenerii. Otwórz synonimy.pl i wprowadź termin, słowa, które najlepiej opisuje Twój produkt, w pasku wyszukiwania.

Na przykład jeśli pracujesz w branży odzieżowej, możesz po prostu wpisać „odzież”. Zdziwiłbyś się, jak ciekawe możesz znaleźć synonimy.  Możesz nawet kliknąć te wyniki, aby rozpocząć nowe wyszukiwania i sięgnąć głębiej, gdy skupisz się na słowach, które najlepiej oddają Twoją markę.

Zapisz wszystkie słowa, które pasują do Twojej marki. Pozwoli to na stworzenie idealnej koncepcji loga. 

Naszkicuj pomysły z wykorzystaniem zapisanych słów

Już masz kilka słów, które wyznaczą kierunek, w jakim możesz podążyć, projektując logo. Weź teraz ołówek i papier i naszkicuj każdy pomysł, wzorując się na wypisanych słowach. 

Pozwól każdej nowej koncepcji rozwijać się samodzielnie. Nie denerwuj się, jeśli kilka pierwszych nie jest w porządku — kontynuuj udoskonalanie, wykorzystując poprzednie szkice, aby kreować nowe. 

logo szkic

Photo tookapic/ pixabay

Szkicując koncepcje swojego logo, pamiętaj o następujących wskazówkach:

 

Zachowaj prosty kształt. Jeśli potrafisz naszkicować najbardziej symboliczne elementy w kilka sekund, jest super. Należy bezwzględnie unikać wszelkich popularnych grafik clipartów lub ogólnych symboli, takich jak kula ziemska, gwiazda lub podobne ikony, które ludzie zbyt łatwo identyfikują z innymi markami. Im bardziej jesteś kreatywny na tym etapie, tym lepsze jest Twoje ostateczne logo. 

Kolory mogą być twoim najlepszym przyjacielem lub najgorszym wrogiem. Musisz uwzględnić kolor w swoim logo, ale wybieraj kolory, których używasz. Pamiętaj o aktualnych trendach kolorystycznych, które są już używane na Twoim rynku docelowym. Z reguły nie wybieraj więcej niż trzy, cztery kolory. Wybierz kolor lub grupę kolorów, które wyróżnią Cię na tle konkurencji. 

Skonsultuj szkice z innymi osobami

Gdy masz już kilka różnych szkiców na papierze, wybierz od trzech do pięciu najlepszych według ciebie i pokaż to znajomym, członkom rodziny. Możesz pokazać je również na forum graficznym czy w mediach, aby zobaczyć opinie innych. Da to spojrzenie innym okiem, wyłapie ewentualne wady i może uzyskasz cenne podpowiedzi, jak go bardziej dopracować. 

rozmowa

Photo Free-Photos/ pixabay

Udoskonal wybrany szkic

Jeżeli już dokonałeś wyboru, który szkic jest tym najlepszym, udoskonal go, uwzględniając wskazówki postronnych osób. Być może sam wpadłeś na kilka ciekawych pomysłów, które chcesz wdrożyć. Baw się tym i zobacz, co powstanie. 

Przenieś logo do programu graficznego

Jeżeli już masz ostateczny szkic, czas przenieś go do komputera. Możesz skorzystać z wielu dostępnych, bezpłatnych aplikacji do tworzenia logo lub wykonać je od podstaw w programie graficznym. Jeżeli nie czujesz się na siłach, skorzystaj z pomocy grafika. 

Pamiętaj, że logo może być umieszczane na wielu różnych produktach (kubkach, długopisach, ulotkach), dlatego postaraj się wybrać takie kolory, aby było dobrze widoczne na różnych tłach. 

Możesz dostosować logo do różnych kolorów tła — od jasnego po ciemne. Wybierz również odpowiednią czcionkę. Musi być przede wszystkim wyraźna, aby łatwo można było odczytać nazwę firmy. Jednak trzymaj się z dala od bardzo ogólnych czcionek, które znajdziesz w każdym edytorze tekstu, na przykład Times New Roman, Arial, Comic Sans. Te czcionki sprawią, że będziesz mniej zapadać w pamięć. 

Rozmiar logo

Logo ma być umieszczane na różnych platformach — w druku (np. ulotki), na stronach internetowych, w mediach społecznościowych. Dlatego logo powinno mieć idealną rozdzielczość, aby bez straty  jakości można go było powiększać i zmniejszać. 

Projektowanie logo to nie przysłowiowa bułka z masłem. Trzeba poświęcić temu tematowi trochę czasu, gdyż będzie to znak rozpoznawalny Twojej firmy, a tym samym Ciebie, Dlatego nie można zrobić tego byle jak. Jeśli nie czujesz się na siłach, możesz zlecić wykonanie logo agencji marketingowej lub zatrudnić freelancera, który zrobi to na pewno taniej.