analiza konkurencji

10 magicznych narzędzi, które pozwolą ci szpiegować konkurencję

Prowadząc biznes, doskonale wiesz, jak ważna jest konkurencja i jaki ma wpływ na sukces naszego biznesu. Warto wiedzieć więc, jakie konkurencja podejmuje kroki, co robi i dlaczego być może przyciąga więcej klientów od ciebie. Mogłoby się wydawać, że musisz mieć swojego człowieka w firmie konkurenta, który po plecami szefa będzie ci donosił. Takie rozwiązania może kiedyś były praktykowane, a dziś wiemy o nich z filmach i zapewne dzieją się do dziś dnia w wielkich biznesach. Jednak ciężko mieć kogoś w każdej konkurencyjnej firmie. Dzięki rozwojowi technologii komputerowej, z własnego domu możesz „śledzić” konkurencję. Pokażemy ci narzędzia, które ci to ułatwią. 

Podczas szpiegowania konkurencji warto wziąć pod uwagę dziesiątki czynników –  jakie są jej rankingi, jak działają w Social Mediach, jaką przeprowadzają kampanię reklamową itd. 

Może zdawać się to przytłaczające, jednak rozeznanie się w tym co działa u konkurencji, a co nie, może pokierować cię we właściwym kierunku rozwoju biznesu. I tu przychodzą z pomocą narzędzia marketingowe, które pomogą monitorować własną wydajność sieci, ale również pomogą w zebraniu danych o konkurencji. Poniżej lista niektórych z nich. 

MARKETING ONLINE

Photo by Tumisu/ pixabay

Alerty Google – narzędzie do monitorowania wzmianek

Jest to proste i łatwe w obsłudze narzędzie, które wyśle raporty bezpośrednio na Twojego e-maila. Jeżeli chcesz wiedzieć, za każdym razem, gdy o Twoim konkurencie wspominają w internecie (np. w komentarzach, zapytaniach), otrzymasz takie informacje oraz link, pod którym to znajdziesz.

Co z tym możesz zrobić? 

Na przykład prowadzisz sklep z częściami do samochodu. I potencjalny klient pyta się konkurencji, czy mają np. lusterko do Mercedesa. I już mając je u siebie, odpisujesz. Zapraszamy po lusterko do…  Albo piszesz, że jesteś w stanie szybko zamówić itd. Jesteś w ten sposób krok przed konkurencją, bo z reguły na bieżąco odpowiedzi nie są udzielane i może się okazać, że o zapytaniu ty wiesz wcześniej niż oni, bo na przykład nie sprawdzają tego codziennie. 

Zanim więc ktoś odpowie klientowi z tamten firmy, on już kupi je u ciebie.

Inny przykład, w jaki możesz to wykorzystać, są opinie o konkurencji. Jeżeli są negatywne, np. słaba jakość obsługi, masz już asa w rękawie, jak przyciągnąć klienta do siebie, reklamując firmę, że pracownicy są kompetentni i zawsze służą fachową pomocą. 

Innym podobnym narzędziem jest SocialMention. Oba są bezpłatne.

Możesz nie tylko wprowadzić nazwę firmy do monitorowania, ale poszczególne słowa kluczowe, np. kupię dron. I gdy ktoś szuka drona, tobie wyskakuje powiadomienie i kontaktujesz się z klientem. 

Przydatne, prawda? 

Ubersuggest – narzędzie do słów kluczowych

Ubersuggest to wszechstronne narzędzie SEO, które zapewnia analizę słów kluczowych, analizę konkurencji i dane SEO. Możesz go używać do odkrywania nowych pomysłów na treść, wyszukiwania słów kluczowych i sprawdzania, co robi Twoja konkurencja. Jest też rozszerzenie Ubersuggest dla Chrome, dzięki któremu możesz uzyskiwać dane o słowach kluczowych i ruchu podczas przeglądania sieci.

Najlepsze zastosowania tego narzędzia:

  • Zobacz, jakie treści i słowa kluczowe są najskuteczniejsze dla konkurencji
  • Znajdź słowa kluczowe, na które chcesz kierować reklamy
  • Uzyskaj inspirację do treści
  • Znajdź nowych konkurentów

Cena: istnieje bezpłatny limitowany plan lub możesz otrzymać płatny plan zaczynający się od 29 USD miesięcznie.

Planer słów kluczowych Google – narzędzie do słów kluczowych

Chociaż program nie koncentruje się konkretnie na analizie konkurencji (bardziej koncentruje się na Twojej własnej stronie internetowej), znajdowanie danych konkurencji jest jedną z funkcji narzędzia. Ponieważ pochodzi od Google, jest uważany za jeden z najlepszych na rynku.

Najlepsze sposoby korzystania z tego narzędzia:

  • Znajdź dane słów kluczowych konkurencji (płatne i bezpłatne)
  • Monitoruj swoją witrynę internetową, a także witryny konkurencji.

Cena: bezpłatna, ale aby uzyskać dostęp, musisz założyć bezpłatne konto AdWords.

social media

Photo by geralt/ pixabay

SEMrush – narzędzie do słów kluczowych

To zdecydowanie jedno z moich ulubionych narzędzi, ponieważ specjalizuje się w danych konkurencji. Możesz odwiedzić stronę główną i wpisać witrynę konkurencji (całkowicie za darmo) i natychmiast uzyskać informacje dotyczące bezpłatnych słów kluczowych i pozycji, słów kluczowych reklam i ruchu. Wszystko przychodzi do Ciebie w formacie graficznym.

Analiza konkurencji z WooRank

Jest to narzędzie, które zawiera dane konkurencji jako tylko niewielką część wszystkiego, co może zrobić. 

Najlepsze sposoby korzystania z tego narzędzia:

  • Twórz projekty do śledzenia
  • Zoptymalizuj swoją stronę internetową na podstawie wyników projektu
  • Szpieguj swoich konkurentów jako potencjalny projekt.

Cena: agencjom polecają plan Premium za 179 USD / miesiąc. Webmasterom polecają plan PRO (tylko 1 projekt) za 59 USD / miesiąc. Możesz zacząć od bezpłatnej wersji próbnej.

SpyOnWeb – narzędzie do wyszukiwania informacji o domenie

To bardzo popularne narzędzie, ponieważ jest tak łatwe w użyciu. Za pomocą tego narzędzia wpisujesz adres URL, kod Google AdSense lub Google Analytics albo adres IP, aby dowiedzieć się, jakie zasoby należą do tego samego właściciela.

Innymi słowy, wpisując domenę, otrzymujesz wyniki dla wszystkich różnych adresów IP, a następnie listę domen, które mają ten sam adres IP (w niektórych przypadkach witryna będzie miała więcej niż jeden adres IP).

SimilarWeb – Narzędzie do rankingów internetowych

Jest to narzędzie, które pozwala uzyskać informacje o ruchu w dowolnej witrynie. Wpisujesz stronę internetową i od razu otrzymasz globalny ranking, ranking kraju i ranking kategorii tej witryny, wraz z ładnym wykresem, który pokazuje tygodniową liczbę odwiedzających w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Możesz zobaczyć, ile potencjalnych klientów pochodzi z mediów społecznościowych, wyszukiwania, skierowań, reklam graficznych i wielu innych. Znajduje się tam również duży pomarańczowy pasek, który umożliwia dodawanie konkurentów, a nawet podaje sugestie, kogo warto obejrzeć.

ranking

Photo by janjf93/ pixabay

Sprout Social – oprogramowanie do zarządzania mediami społecznościowymi

Sprout Social pomaga znaleźć ludzi, którzy lubią Twoją markę, i nawiązać z nimi kontakt. Dzięki narzędziom do porównywania analiz społecznościowych, zaangażowania społecznościowego, publikacji społecznościowych i list społecznościowych Sprout Social Ci to zapewni. Możesz również sprawdzić wydajność hashtagów i recenzje na Facebooku oraz śledzić zaangażowanie na LinkedIn, Facebooku, Instagramie i Twitterze.

Cena: podstawowy plan to 99 USD / miesiąc.

Majestic SEO – narzędzie do linków zwrotnych

Jedno z bardziej popularnych narzędzi, Majestic SEO, umożliwia pobranie profilu linków do dowolnej witryny konkurencji. Oznacza to, że tysiące linków będą na wyciągnięcie ręki. 

Cena: wybierz plan Lite za 49,99 USD / miesiąc, plan Pro za 99,99 USD / miesiąc lub plan API za 399,99 USD / miesiąc.

Feedly – narzędzie do content marketingu

Twoi konkurenci cały czas publikują treści. Ale sprawdzenie dziesiątek konkurencyjnych blogów, które chcesz obserwować, jest prawie niemożliwe. Skąd możesz wiedzieć, co publikują Twoi konkurenci? Jak możesz być na bieżąco z ich strategiami content marketingu?

Dzięki Feedly. Po prostu wpisz stronę ich bloga i otrzymuj aktualizacje za każdym razem, gdy opublikują nową treść. 

social media

Photo by 472301/ pixabay

 

Analiza konkurencji jest podstawą udanego planu marketingu internetowego. Wykorzystaj znalezione dane, aby zbudować lepszy plan mediów społecznościowych, znaleźć lepsze słowa kluczowe do kierowania, a nawet ulepszyć strategię marketingu e-mailowego.

Należy pamiętać, że większość powyższych narzędzi do analizy konkurencji oferuje bezpłatną wersję próbną ich ulepszonej płatnej wersji, dzięki czemu można je przetestować przed dokonaniem zakupu. Zdecydowanie zapoznaj się z bezpłatnymi wersjami próbnymi przed dokonaniem płatności.

Jeśli nie możesz go znaleźć, wyślij e-maila do firmy. Możesz być zaskoczony, ile osób da Ci bezpłatną wersję próbną, nawet jeśli nie jest to wyraźnie oferowane!