psychologia konsumencka

Psychologia konsumencka – jak ją wykorzystać?

Wraz z rozwojem internetu rozwinął się marketing cyfrowy. Dużo firm reklamy przeniosło właśnie do tej strefy. W marketingu cyfrowym rywalizacja o uwagę odbiorcy, zainteresowanie ofertą jest ogromna. Stron internetowych jest miliony, tak samo jak kont w mediach społecznościowych, dlatego, aby być zauważonym, należy się nieźle nagimnastykować. Warto więc skorzystać z psychologi, aby sprawniej dotrzeć do umysłu klienta. Psychologia konsumencka da nam możliwość ustawienia tak reklamy, aby klient był nią bardziej zainteresowany niż ofertą konkurencji. Przyjrzyjmy się więc temu bliżej. 

Psychologia konsumencja – najważniejsze zagadnienia

Rozumiejąc jak myślą Twoi potencjalni klienci, możesz wprowadzić te psychologiczne i społeczne wyzwalacze do swoich działań marketingowych online, czy na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych, reklamach PPC, e-mailach, filmach, grafikach, czy innych kanałach. Dowiedz się jakie są najlepsze czynniki skutecznej reklamy z punktu widzenia psychologii.

zakupy

Zdjęcie 46173/pixabay

 

 

Zaufanie

W świecie internetu niestety, ale mamy do czynienia z wieloma oszustwami. I nie chodzi tu tylko o nieuczciwą sprzedaż, ale także o fakenewsy, czyli wprowadzające nas w błąd informacje. Dlatego też coraz więcej konsumentów nie do końca wierzy zamieszczanym w sieciom informacjom. Zaufanie to jeden z najważniejszych elementów każdej relacji, spoiwem łączącym ludzi z marką. Ostatecznie ma wielki wpływ na decyzje zakupowe. 

Aby zbudować zaufanie z klientem, na swojej stronie zawrzyj takie elementy jak: 

  • recenzje i opinie innych kupujących
  • historie sukcesów klientów
  • liczbę subskrybentów
  • logo firmy
  • dokładne warunki zakupu
  • dokładne warunki zwrotów
  • wszelkie nagrody, certyfikaty, wyróżnienia
  • linki do innych treści, w których jest o was wzmianka.

Darmowe bonusy

Nic tak nie przeciąga klienta jak darmowe dodatki. Jeśli tylko możesz, dorzuć coś do sprzedaży. Sprzedajesz książki? Dorzuć długopis, zakładkę. Dodaj coś klientowi od siebie. Każdy lubi dostać coś extra. Klient taki będzie z przyjemnością wracał. Ja na przykład jestem wierna jednej firmie oferującej tusze do drukarki – wracam tam od lat. Dlaczego? Zawsze do zamówienia dostaje długopis (kiedyś dostałam też karty do gry). Dlatego nie szukam już nigdzie indziej (być może znalazłabym taniej) – uwielbiam te dodatki 🙂 

zakupy

Zdjęcie seagull-bt/ pixabay

Psychologia konsumencka – autorytet

Od wieków ludzie są posłuszni autorytetom. Obecnie nie tylko osoby z pierwszych stron gazet, są autorytetami. Często są to influencerzy, blogerzy, osoby dobre w jakiejś dziedzinie. To oni w dużej mierze kształtują to jak myślimy, co czujemy, jak działamy, a nawet co kupujemy. Dlatego wielkie firmy do reklam zapraszają wielkie osobistości, płacąc za to ogromne pieniądze, ale zyski liczą jeszcze większe. 

W świecie mediów społecznościowych i reklamy cyfrowej autorytet może wyrażać się również za pomocą liczby obserwujących, fanów, miłośników danej marki. Im większy zasięg, tym większy autorytet marki. 

Sympatia

Psychologia konsumencka wskazuje, że ludzie bardziej ufają lubianej przez innych marce. Wtedy chętnie dzielą się opiniami na jej temat, przedstawiając jej zalety znajomym, rodzinie. W życiu także lubimy osoby, które są lubianych przez innych, którzy cieszą się ogólną sympatią. Chcemy mieć takie osoby blisko i też być ich znajomymi. Dlatego warto zrobić wszystko, aby Twoja marka była lubiana. 

Niedobór

To jeden z najstarszych trików marketingowych, jakie zna psychologia konsumencka. Opiera się na psychologicznym wyzwalaczu strachu przed utratą (FOMO). Niedobór więc będzie generował większy popyt. Zamieszczając informację, że dany produkt jest dostępny tylko przez dany czas, lub do wyczerpania zapasów, bardziej zachęci konsumenta do zrobienia zakupów. Większość z nas będzie się obawiać, że nie zdąży go kupić. 

czas klepsydra

Zdjęcie FunkyFocus/ pixabay

Psychologia konsumencka – efekt wabika

Często jest używany w strategiach cenowych. Jest on stosowany, gdy oferujesz wybór różnych produktów, które mają różne ceny, z zamiarem sprzedaży tylko jednego z nich. Zawsze ten produkt na sprzedaży którego najbardziej ci zależy, powiąż z droższymi opcjami. 80% klientów wybierze właśnie ten. 

Już dziś możesz zastosować wszystkie lub część powyższych pomysłów, aby więcej sprzedawać. Najważniejsze jednak to szczerość, pozytywne nastawienie do ludzi i zaufanie. Wtedy klienci będą polecać cię dalej, a poczta pantoflowa naprawdę może zdziałać cuda.