7 błędów marketingowych w mediach społecznościowych, których musisz unikać
Miliony ludzi codziennie korzysta z Mediów Społecznościowych, takich jak na przykład Facebook, Instagram, Twitter. Marketing internetowy, reklama w Social Mediach z roku na rok zyskują na popularności i obecnie są uważane za najbardziej skuteczne. Ogromna liczba aktywnych użytkowników sprawia, że przy niskich w miarę kosztach możemy dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców. Większość firm zdaje sobie z tego sprawę, jednak niewiele z nich robi to prawidłowo.
Błędy w kampanii reklamowej – czego unikać?
Na pewno nie raz słyszałeś, że powinieneś być w reklamie autentyczny i stworzyć w mediach niepowtarzalną, unikatową, a zarazem świetną treść, aby przyciągnąć odbiorcę. Wydaje się proste, jednak gdy zabierasz się do pracy, okazuje się, że takie proste nie jest, jak mogłoby się zdawać. Poniżej znajdziesz 7 błędów, które najczęściej są popełniane w Mediach Społecznościowych w tworzeniu kampanii reklamowej. Staraj się ich unikać, a szybko zobaczysz efekty.
Kampania bez planu
Wielu ludzi, którzy zaczynają swoją przygodę z mediami społecznościowymi, nie ma przemyślanej strategii marketingowej. Do jakiej grupy chcą najbardziej skierować swoją reklamę? Jaki jest jej główny cel? To są dwa podstawowe startowe pytania. Musisz zrozumieć swoje możliwości, kto jest Twoim idealnym klientem, odbiorcom i wtedy do tej grupy skierować reklamę. Powinieneś również wiedzieć ile możesz na tą reklamę przeznaczyć pieniędzy.
Prowadzenie kampanii reklamowej bez tej wiedzy, jest jak prowadzenie samochodu bez wiedzy ile masz paliwa, i dokąd jedziesz. Ten błąd może kosztować Cię wiele nerwów – brakiem powodzenia kampanii, stratą czasu i pieniędzy oraz ogólnym zniechęceniem do dalszych działań.
Założenie, że odbiorcą jest każdy użytkownik Social Mediów
Jak już napisano wcześniej, musisz wiedzieć, do kogo głównie kierujesz swoją reklamę. Jeżeli na przykład reklamujesz bloga, stronę, sklep, książkę o małych dzieciach, ciąży itp., najlepszymi odbiorcami będą kobiety w wieku 18-40 lat. Kobiecie 50 plus już raczej nie będzie to potrzebne, chociaż może jako zwariowanej babci tak, jednak głównie skupisz się w tym przypadku na kobietach do 40,45 roku życia. Jeżeli sprzedajesz kosiarki, to wiadomo, że odbiorcami będą raczej mężczyźni niż kobiety i to najlepiej 30 plus. Musisz się zastanowić, kto jest Twoim idealnym klientem, w jakim sektorze wiekowym lub biorąc inne kryterium, znajdziesz najszybciej odbiorcę.
Kupowanie obserwujących, laików, komentarzy
Nie jeden z Was może się zdziwi, zwłaszcza jeśli dopiero zaczyna działać w Social Mediach. Jednak TAK, to jest możliwe. Kupić można wszystko, nerkę, chronione zwierzęta, więc dlaczego nie obserwatorów czy pozytywne komentarze? Ceny są niskie, a ilość komentarzy czy obserwatorów zachęcająca. Jednak co ci to da? Może będzie to ładnie wyglądać, że obserwuje cię 100 000 osób, ale co z tego, jeżeli nic nie kupią i nie będą to aktywni obserwatorzy? Samymi likami, komentarzami nie zarobisz na chleb. Zapłacisz firmie, która czyha na nowicjuszy, a nic tak naprawdę nie będziesz z tego mieć.
Zobaczmy to na przykładzie. Zakładasz firmę, zaczynasz się reklamować np. na Facebooku w grupach ogłoszeniowych miast. Jeżeli ktoś zobaczy Twój post i może go skusi subskrybowanie Cię, jest duża szansa, że może być zainteresowany zakupami u ciebie lub skorzystaniem z usług. Powiedzmy, masz 100 obserwatorów. I teraz kupujesz 1000. Teraz prawie całe grono Twoich odbiorców to osoby, które mają tysiące subskrypcji, bo jest im za to płacone, ale oni mają tak naprawdę gdzieś Twoją ofertę.
Kiedyś było tak wiele fałszywych profili na Facebooku, stworzonych tylko w celu sprzedaży obserwujących, że nawet fałszywe reklamy powodowały fałszywe polubienia. Zrobił się wielki skandal, w rezultacie czego Facebook musiał usunąć ponad 2 miliardy fałszywych kont. Fałszywe konta uniemożliwiają promowanie postów, dzięki algorytmowi. W wyniku tego Twoi pierwsi subskrybenci (ci prawdziwi) zobaczą mniej Twoich postów. A chyba nie o to ci chodziło, kupując obserwujących?
Wybór złej formy reklamy
Wydaje się, że osoba w mediach społecznościowych może robić, co chce, ze swoim profilem. Jednak profil marki lub firmowy podlega innym zasadom i ściślejszej kontroli.
Jeżeli ton Twoich postów będzie zbyt oficjalny, ryzykujesz, że odbiorcy będą postrzegać Cię jako osobę nudną, a firmę tym samym za nieciekawą (niestety, ale tak jest). Jeszcze większym grzechem jest zachowywanie się zbyt swobodnie, lub co gorsze obraźliwie.
Używanie nieistotnych hashtagów
Hashtagi stały się bardzo modnym narzędziem, nie tylko na Twitterze. Jednak zbyt przesadne oznaczanie tekstu hashtagami, a co gorsza niepowiązanych bezpośrednio z wpisem jest również złą praktyką. Oznaczenie tekstu # sprawi, że trafo in do większej ilości osób, jednak zbyt przesadne nafaszerowanie go ### sprawi, że Twoja marka będzie mniej profesjonalna.
Nieodpowiadanie na komentarze
Obserwatorzy często w komentarzach pytają, chwalą, negują różne rzeczy. Pozostawienie komentarzy nie tylko przemawia do algorytmu przeglądarki, ale daje możliwość ci nawiązania kontaktu z odbiorcami. Poprawy swoich błędów, zwalczeniu obiekcji klientów.
Kiedy odbiorcy zobaczą, że zależy ci na nich na tyle, że czytasz i odpowiadasz na komentarze, docenią to, a firma i Ty zyskacie w ich oczach.
Usuwanie negatywnych komentarzy
Niejednokrotnie widziałeś w sieci negatywne komentarze na temat produktu, danej usługi, czy firmy. Może nawet sam jesteś autorem jednej lub kilku takich opinii. Niestety często zdarza się tak, że osoba, do której jest skierowany negatywny komentarz, często nawiązuje, nieciekawą, nieuprzejmą, a nawet obraźliwą dyskusję pod komentarzem, po czym usuwa cały wątek.
Jest to jedna z rzeczy, której nie możesz absolutnie robić. Musisz pokazać swoim odbiorcom, że nie masz nic do ukrycia i jesteś obiektywny, gdy otrzymasz negatywny komentarz. Jeżeli osoba komentująca podkreśli, że robisz coś źle, podziękuj za opinie i wyraź swoje zdanie. Może zauważysz, że w tym co pisze, jest trochę racji, więc podziękuj za tą radę, opinię i staraj się jak najszybciej poprawić. Jeżeli zauważysz, że osoba kompletnie nie ma racji, spróbuj ją przekonać do zmiany zdania. Nie rob tego zbyt nachalnie i przede wszystkim nie obraźliwie.